Meta pracuje na ľahkých rukaviciach pre hmatový realizmus vo VR
- Autor:
- Roman Mališka
- Zverejnené:
- 19. 11. 2021
- Hodnotenie:
- Už ste hlasovali.
Minulý mesiac sa gigant sociálnych médií Facebook premenoval na Meta a odhalil svoju víziu budúcnosti online interakcie. Veľa z doterajších noviniek sa sústredilo na to, čo uvidia používatelia vo virtuálnej realite, no spoločnosť Meta tiež pracuje na tom, aby sa do prostredia Metaverse dostal aj dotyk.
Posledných približne sedem rokov vývojová platforma Reality Labs spoločnosti Facebook, respektíve po novom Meta, pracuje na páre mäkkých, ľahkých haptických rukavíc, ktoré dokážu realisticky napodobňovať pocit dotyku vo virtuálnom svete. Vývojári tvrdia, že sa pritom učia, ako ľudia vnímajú dotyky a ako plnia úlohy. Zisťujú, ako sa prispôsobiť celej škále tvarov a veľkostí ľudských rúk a zároveň ako zachovať mechanické spojenie s používateľom. Týmto spôsobom chce tím posúvať hranice toho, čo je možné s mäkkou robotikou a prístrojovými systémami sledovania, zatiaľ čo vymýšľa úplne nové mäkké materiály a výrobné technológie.
Príchod s presvedčivým nositeľným zariadením zahŕňa zostavenie množstva technických vecí tak, aby sa virtuálny zážitok čo najviac približoval hmatovej interakcii v reálnom svete. Projektový tím sa zatiaľ rozhodol využiť svet mäkkej robotiky, aby poháňal skutočnú haptiku, pričom si hneď na začiatku uvedomil, že namontovanie množstva objemných motorov a káblov k rukaviciam by nielen pridalo značnú váhu, ale tiež by vytvorilo nepríjemné množstvo tepla.
Haptický systém Reality Labs využíva množstvo podložiek na vnútornej strane prstov, ktoré sú nafúknuté vzduchom, aby vyvinuli tlak na pokožku používateľa. Aký veľký tlak to je, sa líši v závislosti od virtuálneho objektu, ktorého sa používateľ dotýka, a spôsobu, akým sa s ním zaobchádza. S pomocou aplikácie v reálnom čase sa tím zaoberá návrhom nového vysokorýchlostného mikrofluidného procesora pre presné ovládanie jednotiek ovládačov a na rýchle a prirodzenejšie doby odozvy.
Akýkoľvek počítačový systém však bude potrebovať vedieť viac, než len to, kde sa v danom momente nachádzajú ruky nositeľa vo virtuálnom priestore. Musel by tiež registrovať kontakt s predmetmi, dať im nejaký realistický pocit a určiť, akú má používateľ s nimi interakciu. Popri práci na nových technológiách sledovania rúk tak tím buduje aj nový druh vykresľovacieho softvéru, ktorý vytvára realistické pocity v reálnom čase, ako aj softvérové nástroje, ktoré umožňujú tvorcom relatívne ľahko vytvárať haptický obsah.
Ďalšia časť projektu je zameraná na vývoj ľahkých, flexibilných a pohodlných materiálov pre samotné rukavice. Vyrábajú sa z lacných prispôsobených polymérov, ktoré možno spriadať do vlákien s vodivými, kapacitnými a snímacími vlastnosťami. Vývojári pre materiály tiež skúmajú spôsoby, ako poskytnúť nejaký druh prispôsobenia pre konkrétnych nositeľov, pretože univerzálny prístup jednej veľkosti rukavíc jednoducho nebude fungovať pre masový produkt, ako je tento.
Už bol dosiahnutý pomerne malý pokrok, no kým vierohodný haptický zážitok opustí laboratórium a sprístupní sa spotrebiteľom, je potrebné urobiť ešte veľa práce. Spočiatku by bol systém zameraný na používateľov VR okuliarov, ale tím má za cieľ, aby sa tieto rukavice dali použiť aj v prípade AR okuliarov. Experimentálne nastavenie je v súčasnosti niečo ako technologicky nabité monštrum a zahŕňa veľký zväzok káblov, takže pred akýmkoľvek komerčným spustením bude potrebné zbaviť sa veľkého množstva vecí.
Vo videu zverejnenom na facebookovej stránke projektu môžete vidieť členov tímu, ako sa bavia s aktuálnym prototypom haptických rukavíc.