Častice z uhlíkových nanorúrok generujú elektrinu v zariadení MIT

8. 6. 2021

Výskumníci z MIT vyvinuli zariadenie, ktoré vyrába elektrinu pomocou úplne nového mechanizmu. „Častice“ vyrobené z uhlíkových nanorúrok sú namočené v organickom rozpúšťadle, ktoré indukuje prúd, ktorý môže potenciálne poháňať malých robotov alebo riadiť chemické reakcie.

O uhlíkových nanorúrkach je známe, že sú skvelými vodičmi elektrickej energie, a vedci z MIT našli spôsob, ako to využiť. Tím potiahol polovicu materiálu z nanorúrok teflónovým polymérom, ktorý umožňuje elektrónom prúdiť z potiahnutej polovice do nepotiahnutej polovice. Keď je tento materiál potom ponorený v organickom rozpúšťadle, kvapalina začne vyťahovať elektróny z nepotiahnutej časti a v reakcii sa elektróny transportujú z potiahnutej časti, čím generujú prúd.

Na základe tohto mechanizmu sa tím potom snažil vytvoriť zariadenie, ktoré ho bude využívať. Vyrobili plát uhlíkových nanorúrok, jeden povrch obalili polymérom, potom plát nakrájali na malé častice široké 250 mikrometrov, čím vznikli objekty s dvomi stranami, ktoré sa niekedy nazývajú ako Janusove častice.

Schéma nového generátora. Častice uhlíkových nanorúrok (modré) sú čiastočne potiahnuté polymérom podobným teflónu (zelený), ktorý indukuje tok elektrického prúdu z potiahnutej na nepotiahnutú stranu.

Tieto častice sa potom umiestnili do skúmavky s rozpúšťadlom, kde po stovkách vytvorili polia, aby vytvorili reaktor s „naplneným lôžkom“. Počas testov tím zistil, že systém môže v súčasnosti generovať okolo 0,7 voltu na časticu, čo je dosť na uskutočnenie oxidačnej reakcie alkoholu. Táto reakcia, pri ktorej sa alkohol premieňa na aldehyd alebo ketón, je bežne používaná v chemickom priemysle.

Vedci tvrdia, že systém by sa nakoniec mohol dať využiť na napájanie malých robotov, ktorí zachytávajú energiu z ich prostredia.

Výskum bol publikovaný v časopise Nature Communications.