Zariadenie pripojené k smartfónu deteguje infekcie do hodiny

1. 7. 2021

Ak má lekár v súčasnosti podozrenie na bakteriálnu infekciu, musí mu pacient poskytnúť vzorku tekutiny, ktorá sa odošle do laboratória na analýzu. Nové zariadenie prepojené so smartfónom by však mohlo umožniť analýzu takýchto vzoriek na mieste za menej ako hodinu.

Existujú tri hlavné problémy s analýzou vzoriek telesných tekutín v laboratóriách. Jedna vec je, že za pár dní potrebných na dosiahnutie výsledku sa akákoľvek prítomná infekcia môže zhoršiť. A druhé, lekár síce môže pacientovi nasadiť hneď antibiotiká, ale ak sa ukáže, že nie je infikovaný, zbytočne užije lieky a znáša akékoľvek vedľajšie účinky. Navyše na vzdialených miestach alebo v rozvojových krajinách môžu byť vhodne vybavené laboratóriá príliš vzdialené.

Na tieto obmedzenia mysleli vedci z kanadskej McMasterovej univerzity a vytvorili prototyp nového zariadenia pre rýchlu a jednoduchú detekciu infekcií. Zariadenie sa v skutočnosti skladá z dvoch častí - dvojkanálového čipu elektrického senzora a hlavného výpočtového modulu podobného USB, do ktorého je čip zapojený.

Postdoktorandka Richa Pandeyová s prototypom detekujúcim baktérie.

Lekári začínajú tak, že na čip umiestnia kvapku krvi, moču alebo sliny. DNA enzýmy, ktoré sú už na čipe, potom reagujú s proteínmi produkovanými podozrivými baktériami, za predpokladu, že sú prítomné. Čip aj hlavný modul sú pripojené k smartfónu, kde špecializovaná aplikácia interpretuje a zobrazuje údaje za menej ako hodinu.

Táto technológia sa už úspešne použila na detekciu škodlivých baktérií E. coli vo vzorkách moču a je schopná detegovať ďalšie typy baktérií pomocou rôznych DNA enzýmov. A čo viac, údajne by sa mohla prispôsobiť aj na detekciu vírusových infekcií, vrátane COVID-19.

Štúdia bola nedávno publikovaná v magazíne Nature Chemistry.