Detektor organických molekúl by mohol pomôcť nájsť mimozemšťanov

13. 7. 2022

Naším prvým stretnutím s mimozemským životom pravdepodobne nebude pristátie vesmírnej lode na Zem, no drobné skameneliny v horninách inej planéty. Na pomoc preto vedci z Havajskej univerzity v Manoa vyvinuli prenosné zariadenie s názvom Biofinder, ktoré dokáže upozorniť na organické zvyšky vo fosíliách starých desiatky miliónov rokov.

Organické materiály vo fosíliách vydávajú fluorescenčné signály pod rôznymi typmi svetla, vrátane UV, infračerveného a röntgenového žiarenia. Vedci to využívajú na skúmanie a kategorizáciu muzeálnych vzoriek. Prispôsobenie týchto techník na použitie v teréne by mohlo pomôcť zvýrazniť biologické pozostatky v okolitých horninách, no zatiaľ sú tieto prístroje objemné a náročné.

A práve tu prichádza na svetlo sveta Biofinder. Toto zariadenie je oveľa kompaktnejší prístroj, ktorý svieti laserom na vzorky fosílií a excituje fluorescenciu v zostatkoch organických materiálov, ako sú aminokyseliny, proteíny, lipidy a mikróby. Výsledky sa zachytávajú na video v reálnom čase pri 20 snímkach za sekundu a krátky expozičný čas umožňuje zablokovať denné svetlo alebo luminiscenciu z nebiologických minerálov.

„Biofinder je prvý systém svojho druhu,“ povedal Anupam Misra, hlavný vývojár prístroja a spoluautor štúdie. „V súčasnosti neexistuje žiadne iné zariadenie, ktoré by dokázalo odhaliť nepatrné množstvo biologických zvyškov na hornine počas dňa. Ďalšími silnými stránkami prístroja Biofinder je to, že pracuje na vzdialenosť niekoľkých metrov, robí videozáznam a dokáže rýchlo skenovať veľkú oblasť“.

V novej štúdii tím testoval prístroj Biofinder na sérii skamenelín rýb spred 34 až 56 miliónov rokov. Je isté, že prístroj úspešne zachytil biologické zvyšky vo vzorkách, ktoré boli potvrdené analýzou pomocou väčších laboratórnych zariadení.

Vľavo: fosília ryby v bežnom viditeľnom svetle. Vpravo: skamenelina pri pohľade cez Biofinder s fluoreskujúcim organickým materiálom.

„Existujú určité neznáme, pokiaľ ide o to, ako rýchlo sú biorezíduá nahradené minerálmi v procese fosilizácie,“ povedal Misra. „Naše zistenia však opäť potvrdzujú, že biologické zvyšky môžu prežiť milióny rokov a že pomocou biofluorescenčného zobrazovania sa tieto stopové zvyšky efektívne zisťujú v reálnom čase“.

Táto schopnosť by mohla mať celkom dôležité využitie, až po objavenie mimozemského života. Sondy ako Curiosity a Perseverance odhalili množstvo dôkazov o tom, že Mars bol kedysi potenciálne obývateľný, ale zatiaľ sa im nepodarilo objaviť žiadne priame známky života, či už v minulosti alebo v súčasnosti. Ale to môže byť len preto, že nemajú správne prístroje.

„Ak by bol prístroj Biofinder namontovaný na roveri na Marse alebo inej planéte, dokázali by sme rýchlo skenovať veľké oblasti a rýchlo odhaliť dôkazy o minulom živote, aj keby bol organizmus malý, nebol ľahko viditeľný našimi očami a bol mŕtvy mnoho miliónov rokov,“ povedal Misra. „Predpokladáme, že fluorescenčné zobrazovanie bude mať rozhodujúci význam v budúcich misiách NASA na zisťovanie organických látok a existencie života na iných planetárnych telesách“.

Tím v súčasnosti žiada NASA, aby zvážila použitie prístroja Biofinder v rámci budúcej misie. Výskum bol nedávno uverejnený v magazíne Nature Scientific Reports.