Vedci objavili 2D magnet, ktorý môže prispieť k oveľa tenšej elektronike

12. 6. 2017

Elektrické, magnetické, fyzikálne alebo chemické vlastnosti materiálov sa dokážu radikálne zmeniť, ak sa z 3D tvaru dostane materiál do dvojdimenzionálnej roviny. Vedci z univerzity vo Washingtone v spolupráci s MIT však objavili prvý materiál, ktorý si aj vo svojej 2D forme zachováva svoje magnetické vlastnosti. To by mohlo v budúcnosti viesť k výrobe ešte tenšej elektroniky, ako v súčasnosti.

Materiály s hrúbkou jedného atómu sa považujú za funkčné dvojrozmerné materiály. Na rozdiel od 3D štruktúry atómov sa elektróny v týchto monovrstvách môžu pohybovať iba v horizontálnom smere. To môže mať výrazný vplyv na zmenu vlastností materiálu, ako napríklad to, ako dobre dokáže viesť elektrický prúd alebo aký má magnetizmus. V prípade prechodu materiálu na jednu atómovú vrstvu sa zvyčajne jeho vlastnosti strácajú.

Tím vedcov však izoloval prvý materiál, ktorý si dokáže aj v 2D priestore zachovať svoje magnetické schopnosti. Jodid chromitý (Crl3) je ako taký feromagnetický, čo znamená, že magnetické vlastnosti získava prostredníctvom symetrického toku svojich elektrónov. Vedci zistili, že keď Crl3 okresali do jednej vrstvy s jedným atómom, stále si dokázal udržať magnetické vlastnosti.

Vedci z univerzity vo Washingtone v spolupráci s MIT zistili, že Jodid chromitý (Crl3) si aj po prechode do jednoatómovej vrstvy (2D) zachováva svoje magnetické vlastnosti.

Materiál bol testovaný tak, že na jeho povrch svietilo polarizované svetlo, ktoré sa odrážalo ako odpoveď na zreteľný feromagnetizmus. Jednovrstvový materiál pritom odrážal očakávané množstvo svetla, ale keď sa nastohovali dve dvojrozmerné vrstvy na seba, materiál už stratil svoje magnetické schopnosti. Tretia vrstva mu ich navrátila, čo u vedcov vyvolalo zaujímavé otázky, ako to vlastne v tomto mikroskopickom svete funguje.

Izolovaný dvojrozmerný materiál Jodidu chromitého Crl3 by sa tak v budúcnosti mohol uplatniť v neustále sa zmenšujúcom svete elektroniky. Navyše pokusy ukladania viacerých jednoatómových vrstiev na seba by mohlo viesť k materiálom s rôznymi fyzikálnymi vlastnosťami. Tie by mohli priniesť ešte viac zaujímavých javov, ako je tomu v samotnej monovrstve, alebo v plnom trojrozmernom prevedení.

Keď vedci pridali ďalšiu jednoatómovú vrstvu Jodidu chromitého, stratil svoj magnetizmus. Pridaním tretej vrsty ho však opäť získal.