Odpadová voda prečistená riasami sa použila na chov rýb

22. 10. 2021

V súčasnosti sa na čistenie odpadových vôd bežne používajú antibakteriálne chemikálie a ultrafialové svetlo. Podľa novej medzinárodnej štúdie však môže byť využívanie rias ekologickejšou a energeticky efektívnejšou alternatívou. Výsledkom je dokonca voda, ktorá je dostatočne čistá aj na použitie v akvakultúre.

Je známe, že riasy sa rozkladajú a živia sa zlúčeninami vo vode, ako je fosfor, dusík, uhlík a ťažké kovy. Okrem toho, keďže riasy absorbujú živiny a blokujú slnečné svetlo vo vode, prevyšujú mikroorganizmy, ako sú škodlivé baktérie, ktoré tak vyhladujú.

S ohľadom na tieto faktory vedci z indickej univerzity Shoolini zozbierali riasy Pseudochlorella pringsheimii z prírodného jazierka a potom ich kultivovali v nádržiach s mestskou odpadovou vodou. Tá obsahovala znečisťujúce látky z ťažkých kovov a baktérie odolné voči antibiotikám. Po 14 dňoch sa zistilo, že hladina ťažkých kovov drasticky klesla a baktérie boli takmer úplne odstránené.

Ako náhle bola na odstránenie rias použitá odstredivá sila, riasami vyčistená aj neupravená odpadová voda sa potom použila na chov oddelených dávok rýb. Ryby v neupravenej odpadovej vode samozrejme neprežili, no v riasami upravenej vode ich prežilo až 84 percent. Navyše sa ich telesná hmotnosť v priebehu 10 dní zvýšila o 47 percent. A ako vedľajšia výhoda sa zistilo, že lipidy produkované zozbieranými riasami môžu byť spracované na biopalivo.

Článok o výskume bol publikovaný v magazíne Science of the Total Environment.