Japonská sonda Hayabusa2 úspešne zbombardovala asteroid

29. 4. 2019

Japonská agentúra pre výskum vesmíru (JAXA) potvrdila, že začiatkom tohto mesiaca sa jej sonda Hayabusa2 stala prvou kozmickou loďou, ktorá úspešne bombardovala asteroid. Porovnaním snímok lokality dopadu z asteroidu Ryugu zistila vesmírna agentúra, že zariadenie SCI (Small Carry-on Impactor) vybuchlo pri náraze a vytvorilo umelý kráter.

Začiatkom apríla 2019 bola na sondu Hayabusa2 nasadená nárazová hlavica SCI, ktorá bola vybavenou plastickou výbušnou náplňou vyformovanou do kužeľa s 2 kg obložením z medi. Hlavica bola vytvorená na princípe raketového granátometu. Keď bola hlavica SCI vystrelená na povrch asteroidu Ryugu, náboj vybuchol a rozsekaná meď vytvorila kráter o ploche asi 20 metrov, ktorý odkryl zakopaný materiál, dovtedy chránený pred slnečným žiarením a škodlivým žiarením po miliardy rokov.

Počas misie nebolo bezpečné, aby sonda Hayabusa2 zostala v blízkosti, kvôli hrozbe toho, že sa z asteroidu po výbuchu odrazia trosky. Preto sonda ustúpila pod horizont asteroidu a mimo zorné pole miesta dopadu. Kamera DCAM3 zo sondy pritom zaznamenala v blízkosti zóny nárazu oblak rozdrveného kameňa asteroidu. Táto kamera však nemal potrebné rozlíšenie pre vyhľadanie umelého krátera vytvoreného hlavicou SCI.

Porovnanie snímok oblasti asteroidu Ryugu pred a po dopade hlavice SCI zo sondy Hayabusa2.

JAXA z riadiaceho strediska preto nariadila sonde Hayabusa2 vykonať sériu orbitálnych manévrov a zostúpiť počas dvoch dní výšky asi 1,7 kilometra nad asteroidom. Úspech misie potvrdilo porovnanie snímok dopadovej lokality, ktoré vytvorila teleskopická optická navigačná kamera na sonde Hayabusa2 počas predchádzajúceho preletu a po dopade hlavice SCI.

Účelom bombardovania asteroidov je odkrytie oblasti hlboko uloženého materiálu, z ktorej môže sonda Hayabusa2 zbierať nedotknuté vzorky z asteroidu. Tie budú slúžiť nielen čisto pre vedecké účely, ale tiež umožnia získať nové informácie o štruktúre a zložení asteroidov, ktoré by sa jedného dňa mohli ukázať užitočné pre prípad, že by sa musel odkloniť alebo zničiť asteroid na kolíznom kurze so Zemou.

Hayabusa2 je prvou vesmírnou sondou, ktorá úspešne bombardovala asteroid.