Nová hydrogélová náplasť na rany využíva proteíny imunitného systému

12. 5. 2021

Nie je žiadnym tajomstvom, že čím viac budeme používať antibiotiká, tým väčšie sú šance, že si na ne baktérie vytvoria rezistenciu. Nová hydrogélová náplasť na rany je však navrhnutá tak, aby tento problém obišla, a to použitím proteínov imunitného systému namiesto konvenčných antibiotík.

Experimentálna hydrogélová náplasť na kožu bola vyvinutá tímom vedcov zo švédskej Chalmerovej technickej univerzitys. Obsahuje antimikrobiálne peptidy, čo sú bielkoviny, ktoré sa prirodzene vyskytujú v našom imunitnom systéme. Pretože ich deštruktívny účinok na baktérie je obmedzený na narušenie ochrannej vonkajšej membrány mikróbov, vedci sa domnievajú, že je nepravdepodobné, že si baktérie vyvinú rezistenciu na peptidy. Navyše, laboratórne testy preukázali, že tento gél je vysoko účinný pri ničení škodlivých baktérií, vrátane odrôd odolných voči antibiotikám.

Aj keď predchádzajúce štúdie taktiež skúmali využitie proteínov na ničenie baktérií, ich úspech bol obmedzený z toho dôvodu, že peptidy sa štiepia pomerne rýchlo po kontakte s telesnými tekutinami, ako je napríklad krv. Nano štruktúrovaný hydrogél rieši tento problém poskytnutím ochranného prostredia pre peptidy, ktoré ich udržuje nedotknuté, kým nebudú dodané priamo na miesto poranenia.

Technológiu hydrogélovej náplasti v súčasnosti komercionalizuje spin-off spoločnosť Amferia.

Podľa vedcov je nový materiál neškodný pre bunky v tele a je šetrný k pokožke. Počsa laboratórnych meraní bolo zistené, že ochranný účinok hydrogélu bol na antimikrobiálne peptidy zreteľný. Peptidy degradovali oveľa pomalšie, keď sú na hydrogél naviazané.

Nový hydrogél je teraz komerčne dostupný prostredníctvom spin-off spoločnosti Amferia. Nakoniec by mohol byť dostupný nielen ako náplasť na pokožku, ale aj ako obväzový sprej na rany. Článok o výskume bol nedávno publikovaný v magazíne ACS Biomaterials Science & Engineering.