Skonzumované plasty môžu mať toxické účinky na ľudské bunky

13. 12. 2021

V súvislosti s narastajúcim problémom s plastovým odpadom sa čoraz viac výskumníkov zaoberá aj možným vplyvom plastov na ľudské zdravie. Prvá štúdia svojho druhu sa pritom zameriava na objem plastov, ktoré pravidelne konzumujeme prostredníctvom jedla a vody. Bolo zistené, že koncentrácie, ktorým sme vystavení, môžu mať potenciálne toxické účinky.

Množstvo poznatkov o tom, ako môžu plasty ovplyvniť naše zdravie, sa rýchlo rozvíja na pozadí výskumu, ktorý sa zaoberá ich účinkami na ľudské telo. Väčšina z toho sa sústreďuje na plasty, ktoré sa v oceáne rozložili na drobné úlomky známe ako mikroplasty. Štúdie ukázali, že ich konzumujú morské živočíchy a potom môžu putovať ďalej po potravinovom reťazci. Iné štúdie tiež naznačujú, že plastové častice sa našli v baleniach vody a vo vzorkách ľudskej stolice zozbieraných po celom svete.

Najnovšia štúdia vedená vedcami zo zdravotníckej školy Hull York je opísaná ako prvá svojho druhu v tom, že skúma, koľko plastov pravdepodobne konzumujeme a aké sú účinky týchto koncentrácií na ľudské bunky. Pre tento účel vedci vychádzali z troch predchádzajúcich štúdií kvantifikujúcich mikroplastickú kontamináciu v pitnej vode, morských živočíchoch a stolovej soli, z ktorých u všetkých bola zistená vysoká úroveň pri konzumácii týchto látok. Tieto výsledky potom porovnali so zisteniami z toxikologických štúdií o účinkoch mikroplastov na ľudské bunky.

„Je to prvýkrát, čo sa vedci pokúšali kvantifikovať účinky hladín mikroplastov na ľudské bunky pomocou štatistickej analýzy dostupných publikovaných štúdií,“ hovorí hlavný autor štúdie Evangelos Danopoulos. „Zistili sme, že v toxikologických testoch vidíme reakcie, vrátane bunkovej smrti a alergických reakcií ako potenciálne účinky požitia alebo vdýchnutia vysokých hladín mikroplastov.“

Zistilo sa tiež, že tieto koncentrácie mikroplastov majú vplyv na bunkové membrány a vedú k oxidačnému stresu, ktorý spôsobuje poškodenie buniek alebo tkanív.

„Náš výskum ukazuje, že prijímame mikroplasty na úrovniach, ktoré sú v súlade so škodlivými účinkami na bunky, ktoré sú v mnohých prípadoch spúšťačom účinkov na zdravie,“ hovorí Danopoulos.

Je zaujímavé, že tím zistil, že poškodenie, ktoré môže mikroplastická častica spôsobiť, môže závisieť od jej tvaru. Väčšina doterajších toxikologických štúdií testovala účinky sférických mikroplastov, ale tím zistil, že tie s nepravidelnou formou boli obzvlášť silné, pokiaľ ide o bunkovú smrť.

Aj keď štúdia ukazuje, že určité koncentrácie mikroplastov môžu bunkám udeliť isté toxické účinky a my sme pravdepodobne vystavení týmto druhom koncentrácií prostredníctvom našej stravy, stále existujú prázdne miesta, ktoré treba doplniť. Vedci totiž poznamenávajú, že stále nie je známe to, ako sa mikroplasty skutočne správajú v ľudskom tele a ako môže tráviaci proces zmeniť ich účinky.

Výskum bol nedávno publikovaný v magazíne Journal of Hazardous Materials.