Zmena mikrobiómu ryže zlepšuje jej odolnosť voči patogénom

8. 1. 2024

„Mikrobióm“ je jedinečná populácia mikroorganizmov, ktoré sa nachádzajú v každej rastline a zvierati. Vedci teraz geneticky zmenili túto populáciu v rastlinách ryže, vďaka čomu sú odolnejšie voči škodlivým baktériám. Technológia by tak jedného dňa mohla znížiť potrebu pesticídov.

V počiatočnej fáze štúdie výskumníci identifikovali gén v rastlinách ryže, ktorý je zodpovedný za ich produkciu lignínu, čo je biopolymér, ktorý tvorí bunkové steny rastlín. Vedci mali podozrenie, že tento gén ovplyvňuje aj zloženie mikrobiómu rastlín ryže, a tak gén deaktivovali, aby zistili, čo sa stane. Zistili tak, že populácie prospešných baktérií Pseudomonadales v mikrobióme klesli.

Ďalej výskumníci geneticky zmenili gén tak, aby nadmerne produkoval špecifický metabolit počas procesu syntézy lignínu. Ako sa predpokladalo, v dôsledku toho sa populácie Pseudomonadales vyšplhali na vyššie ako normálne úrovne. Keď boli takto geneticky zmenené rastliny následne vystavené Xanthomonas oryzae, škodlivej baktérii, ktorá spôsobuje chorobu známu ako listová pleseň, boli výrazne odolnejšie voči patogénu ako kontrolná skupina neupravených rastlín ryže.

„Tento objav by mohol znížiť závislosť od pesticídov, ktoré sú škodlivé pre životné prostredie. Dosiahli sme to pri pestovaní ryže, ale štruktúra, ktorú sme vytvorili, by sa dala použiť aj na iné rastliny a mohli by sa odomknúť ďalšie príležitosti na zlepšenie ich mikrobiómu,“ uviedol docent Tomislav Cernava zo Southamptonskej univerzity. „Napríklad mikróby, ktoré zvyšujú zásobovanie plodín živinami, by mohli znížiť potrebu syntetických hnojív.“

Článok o štúdii, do ktorej sa zapojili aj vedci z Číny, Nemecka a Rakúska, bol nedávno publikovaný v magazíne Nature Communications.