Vedci z EHT odhalili prvý obraz čiernej diery v strede našej galaxie

13. 5. 2022

Astronómovia zo skupiny Event Horizon Telescope Collaboration odhalili prvý obraz supermasívnej čiernej diery v strede galaxie Mliečna cesta, ktorý vznikol pomocou siete rádioteleskopov po celom svete.

Konzorcium Event Horizon Telescope (EHT) vzniklo v roku 2015 a v podstate spojilo existujúce rádiové teleskopy z celého sveta do jedného výkonného observatória. Spoločné úsilie rádioteleskopov ALMA a APEX v Čile, IRAM v Španielsku, teleskopu na južnom póle, LMT v Mexiku a JCMT, SMA a SMT v USA vyústilo do prvých pozorovaní, ktoré sa uskutočnili v apríli 2017. Údaje sa pritom analyzovali pomocou špecializovaných superpočítačov v Inštitúte Maxa Plancka pre rádioastronómiu v Bonne v Nemecku a na observatóriu Haystack v Haystacku v americkom štáte Massachusetts.

Prvé priame snímky čiernej diery v strede galaxie Messier 87 boli následne zverejnené o dva roky neskôr, pričom presne kopírujú vlastnosti čiernej diery predpovedané v teórii všeobecnej relativity Alberta Einsteina a potenciálne dokazujú existenciu teoreticky predpokladaných vlastností horizontu udalostí v okolí čiernych dier.

Konzorcium EHT odvtedy pridalo do sústavy ďalšie observatóriá - vo francúzskych Alpách, Grónsku a USA - a v rokoch 2018, 2021 a tento rok uskutočnilo ďalšie pozorovacie kampane. Výskumný tím EHT, ktorý tvorí viac ako 300 výskumníkov z celého sveta, tvrdí, že už dlho existuje podozrenie, že v strede našej galaxie sa nachádza čierna diera, a teraz bol odhalený prvý obraz tohto masívneho objektu.

Skupina Event Horizon Telescope zverejnila prvý obrázok Sgr A*, čiernej diery v strede galaxie Mliečna cesta.

Na snímke Sagittarius A* je vidieť prstenec žiariaceho plynu obklopujúci tmavú centrálnu oblasť - alebo tieň - a zachytáva svetlo ohnuté obrovskou gravitáciou objektu, navyše je to údajne prvý priamy vizuálny dôkaz, že Sgr A* je skutočne čierna diera.

Obrázok pochádza z pozorovaní Sgr A*, ktoré počas viacerých nocí v roku 2017 uskutočnilo osem rádioteleskopov pôvodnej konfigurácie EHT, a je nápadne podobný snímke čiernej diery M87* zverejnenej v roku 2019, hoci sa predpokladá, že Sgr A* je tisíckrát menšia a menej hmotná.

„Máme dva úplne odlišné typy galaxií a dve veľmi odlišné hmotnosti čiernych dier, ale blízko okraja týchto čiernych dier vyzerajú úžasne podobne,“ povedala spolupredsedníčka vedeckej rady EHT a profesorka teoretickej astrofyziky na Amsterdamskej univerzite Sera Markoffová. „To nám napovedá, že tieto objekty sa riadia všeobecnou teóriou relativity a všetky rozdiely, ktoré vidíme ďalej, musia byť spôsobené rozdielmi v materiáli, ktorý obklopuje čierne diery.“

Porovnanie veľkosti čiernej diery M87* v strede galaxie Meisser 87 a čiernej diery Sgr A* v srdci Mliečnej cesty, obe zobrazené pomocou rádiových teleskopov skupiny Event Horizon Telescope Collaboration.

Keďže plyny okolo Sgr A* sa pohybujú oveľa rýchlejšie ako plyny okolo M87*, zverejnený záber je vlastne priemerom rôznych obrazov, ktoré výskumníci získali.

„Plyn v okolí čiernych dier sa pohybuje rovnakou rýchlosťou - takmer rovnako rýchlo ako svetlo - v okolí Sgr A* aj M87*,“ vysvetlil Chi-kwan Chan, vedec z EHT. „Ale zatiaľ čo pri väčšej M87* trvá plynu oblet niekoľko dní až týždňov, pri oveľa menšej Sgr A* obletí obežnú dráhu len za niekoľko minút. To znamená, že jasnosť a štruktúra plynu okolo Sgr A* sa počas pozorovania kolaborácie EHT rýchlo menila. Trochu, ako keď sa snažíte urobiť jasnú fotografiu šteňaťa, ktoré rýchlo naháňa svoj chvost.“

Vedci teraz budú skúmať rozdiely medzi dvoma čiernymi dierami rôznych veľkostí a nové údaje použijú na testovanie teórií a vytváranie modelov správania sa plynov v okolí supermasívnych čiernych dier.

Výsledky tímu EHT boli pritom publikované v špeciálnom vydaní časopisu The Astrophysical Journal Letters.

Jediná snímka čiernej diery Sagittarius A* vznikla spojením viacerých snímok získaných vedcami z Event Horizon Telescope Collaboration.