Vedci obnovili životne dôležité bunkové funkcie ošípaných hodinu po smrti

4. 8. 2022

Vedci demonštrovali nový systém, ktorý dokáže obnoviť kľúčové molekulárne a bunkové funkcie u ošípaných hodinu po smrti. Experimenty ukázali, že niektoré poškodenia tkanív spôsobené stratou kyslíka možno zvrátiť, čo by mohlo rozšíriť možnosti transplantácie orgánov a mohlo by to dokonca viesť k novej liečbe infarktu.

Keď srdce prestane biť, prívod kyslíka a ďalších živín do orgánov sa preruší a v priebehu niekoľkých minút sa začne odumieranie buniek a poškodenie tkanív, ktoré sa zvyčajne považuje za do značnej miery nezvratné. Orgány ako také sa často znehodnotia príliš rýchlo na transplantáciu, čo vedie k ich celosvetovému nedostatku. Existujú metódy na zachovanie jednotlivých orgánov, ale konečným cieľom by bolo obnoviť krvný obeh v celom tele a zachrániť všetky orgány naraz.

Teraz sa výskumníkom podarilo dosiahnuť prielom v tomto smere. Začali so systémom nazvaným ako BrainEx, ktorý v roku 2019 demonštrovali obnovením niektorých mozgových funkcií prasiat už štyri hodiny po smrti. Nový systém s názvom OrganEx je v podstate zväčšenou verziou tejto technológie. Prístroj je pripojený k prirodzenému obehovému systému zvieraťa a prečerpáva tekutinu špeciálne navrhnutú tak, aby pôsobila proti metabolickej a elektrolytovej nerovnováhe, ku ktorej dochádza po zastavení prietoku krvi.

Tím testoval tento systém na prasatách a porovnal ho s existujúcou technológiou obnovy krvného obehu známou ako systém mimotelovej membránovej oxygenácie (ECMO). Tie boli ošípaným pripojené jednu hodinu po zástave srdca, po ktorej nasledovalo šesť hodín cirkulácie s obnovujúcou tekutinou.

Nový systém s názvom OrganEx dokázal obnoviť bunkové funkcie prasiat hodinu po smrti, čo by mohlo zlepšiť transplantáciu orgánov.

Skupina, ktorá dostala liečbu OrganEx, vykazovala oveľa vyššiu integritu tkaniva a menšiu bunkovú smrť, krvácanie a opuch tkaniva ako skupina liečená ECMO. A čo je ešte lepšie, niektoré kľúčové molekulárne a bunkové procesy sa obnovili vo viacerých orgánoch prasiat skupiny OrganEx vrátane srdca, mozgu, pečene a obličiek. Vzorce expresie génov naznačovali, že v organizme dokonca prebiehali niektoré opravné procesy.

Tím konštatuje, že počas zákroku sa nezistila žiadna elektrická aktivita mozgu spojená s normálnou funkciou mozgu, takže akékoľvek obavy zo „zombie prasaťa“ môžu byť zažehnané.

Namiesto toho vedci tvrdia, že tento prelomový objav poukazuje na to, že telo cicavcov sa dokáže zotaviť z prerušenia prietoku krvi oveľa lepšie, ako sa doteraz predpokladalo. Aj keď je potrebné vykonať ešte veľa práce na skúmaní tejto techniky, mohla by pomôcť zachrániť viac orgánov na transplantáciu alebo viesť k novým liečebným postupom pri zotavovaní sa po infarkte alebo mŕtvici.

Výskum bol uverejnený v magazíne Nature.