Vitamín B12 preprogramuje bunky, aby regenerovali tkanivá

23. 11. 2023

Je dobre zdokumentované, že vitamín B12 alebo kobalamín pomáha vytvárať červené krvinky a uľahčuje syntézu DNA, ktorá chráni genetické mutácie v našich bunkách. Je tiež rozhodujúci pri vývoji a prebiehajúcej funkcii nášho mozgu a nervových buniek. Teraz vedci zistili, že táto mikroživina hrá kľúčovú úlohu aj pri preprogramovaní buniek a regenerácii tkanív.

Výskumníci z IRB Barcelona objavili tento nový súbor biologických trikov, pričom pozorovali, ako proces bunkového preprogramovania u myší vyžadoval obrovské množstvo vitamínu B12. Tím potom potvrdil svoje zistenia na inom myšom modeli, tentoraz na zvieratách s ulceróznou kolitídou, chronickým zápalovým ochorením čriev vyvolaným chybnou imunitnou odpoveďou, ktorá vedie k poškodeniu výstelky hrubého čreva.

U myši, ktoré dostávali doplnky vitamínu B12, videli, že črevné bunky prešli podobným procesom ako bunkové preprogramovanie, keď začali opravovať výstelku žalúdka. To tiež naznačuje, že vitamín B12 môže pomôcť pacientom so vzplanutiami spôsobenými črevným ochorením.

„Náš výskum odhaľuje kritickú úlohu vitamínu B12 pri preprogramovaní buniek a oprave tkanív,“ povedal Manuel Serrano z IRB Barcelona.

Výskumníci sa zamerali na bunkové preprogramovanie, čo je proces, pri ktorom bunky strácajú svoju špecifickú identitu a získavajú „pluripotenciu embryonálneho kmeňa“. V podstate to znamená, že tieto bunky možno povzbudiť, aby sa vyvinuli na špecifický druh buniek, v závislosti od zahrnutých transkripčných faktorov.

Predtým, ako im bude pridelená nová identita, existuje prechodný stav, ktorý je pre vedcov mimoriadne zaujímavý, pretože práve v tomto bode bunky získavajú plasticitu a všestrannosť. To z nich robí ideálnych kandidátov v terapiách na opravu orgánov, rastu tkanív a iné druhy regeneratívnej medicíny.

Ako táto drobná mikroživina zapadá do tohto zložitého sveta bunkovej zmeny tvaru? Aby bunky získali túto plasticitu, potrebujú vitamín B12, aby sa uľahčil metabolický proces metylácie. Najmä DNA buniek, ktoré fungujú ako „mozgy“ za preprogramovaním alebo opravou tkaniva, je potrebné veľké množstvo metylácie a teda aj prísun vitamínu B12.

Normálne pankreatické bunky (vľavo) podliehajú preprogramovaniu (vpravo), keď sú posilnené vitamínom B12.

Vedci vo svojej štúdii zistili, že pridaný vitamín B12 značne posilnil tento proces, čo má za následok opravu poškodeného tkaniva.

„Suplementácia vitamínom B12 napravila túto nerovnováhu, čo viedlo k zvýšenej vernosti génovej funkcie a celkovo zlepšenej účinnosti preprogramovania,“ povedala vedúca autorka štúdie Marta Kovatcheva.

V ďalšej štúdii Serrano spolupracoval s vedcami z Barcelonskej univerzity a Nemocnice kliniky v Barcelone, aby zistil, že vitamín B12 má tiež vplyv na zníženie zápalu.

Vedci zistili, že vysoký obsah vitamínu B12 má inverzný účinok na hladiny zápalových markerov IL-6 a CRP v krvnom obehu. U starých myší pozorovali, že B12 priamo znižuje tieto markery, čím následne znižuje zápalové reakcie v tele.

Obe tieto štúdie otvárajú dvere k skúmaniu vitamínu B12 ako základného bloku v boji proti chronickým ochoreniam a zdravotným stavom súvisiacim s vekom.

Vitamín B12 je mikroživina, čo znamená, že ho možno získať len zo stravy. Stačí však len malé množstvo. Odporúčaná denná dávka pre mužov a ženy vo veku 14 rokov a starších je 2,5 mikrogramu a o niečo vyššia pre tehotné (2,6 mikrogramu) a dojčiace ženy (2,8 mikrogramu).

Vo všeobecnosti sa absorbuje konzumáciou rýb, pečene, červeného mäsa, vajec, hydiny a mliečnych výrobkov, ako je mlieko a syr. Všetky potrebné množstvá však možno nájsť aj v obohatených druhoch raňajkových cereálií, rastlinných mliekach a mäsových alternatívach, ako aj v nutričných kvasniciach, produktoch s extraktom z kvasníc a hubách shiitake.

Najčastejším zdravotným stavom nízkych hladín je anémia z nedostatku vitamínu B12, spôsobená zlým počtom červených krviniek, s príznakmi ako sú slabé svaly, nevoľnosť, únava a zrýchlený tep. Absorpciu vitamínu B12 môžu inhibovať aj niektoré lieky, genetické poruchy a choroby.

Štúdia bola nedávno publikovaná v magazíne Nature Metabolism.