Boli objavené neuróny, ktoré riadia návyky pri konzumácii alkoholu

8. 7. 2016

Alkohol v neprimeranom množstve môže spôsobiť veľa problémov nielen konzumentom, ale aj ich okoliu, no nedávny neurologický objav by mohol viesť k spôsobu, ako pomôcť ľuďom prelomiť svoje návykové cykly. Vedci z A&M College of Medicine v Texase identifikovali v mozgu neuróny, ktoré u laboratórnych myšiach spôsobujú a odrádzajú od konzumácie alkoholu.

Štúdia bola publikovaná v najnovšom vydaní lekárskeho časopisu Biological Psychiatry a hovorí o tom, že neuróny umiestnené v dorsomedial striatum, čo je časť mozgu, ktorá napomáha k riadenému správaniu a nachádza sa v subkortinálnej časti predného mozgu, by mohli hrať veľkú úlohu pri kontrole ľudskej závislosti na alkohole.

Študované neuróny majú malé ostnaté rozvetvené výstupky s názvom D1 alebo D2. Výstupky neurónov D1 podporujú činnosti, zatiaľ čo neuróny s výstupkami D2 odradzujú od akcie. V predchádzajúcej štúdii od rovnakého tímu vedcov, ktorá bola publikovaná v auguste minulého roka, bolo zistené, že D1 neurón u myší spôsoboval zvýšenú konzumáciu alkoholu. Najnovšia štúdia zakladá na predchádzajúcom výskume a identifikuje receptor neurónu D2, ktorý u myší môže zastaviť chuť na ďalší alkohol, pokiaľ už nejaké množstvo vypila.

VEdci objavili neuróny, ktoré spúšťajú alebo utlmujú chuť na ďalší alkohol

Vedci boli schopní určiť oba druhy neurónov, ktoré sa dajú prirovnať k brzde a plynu v závislosti na konzumácii alkoholu a dokázali s ich silou u myší manipulovať. Získané údaje v štúdii ukazujú, že oslabením signálov z neurónov D2 hľadala myš ďalší alkohol. Ich aktivácia na druhú stranu obmedzila chute na ďalšiu dávku. Výsledky ukazujú, že opakovaná konzumácia alkoholu posilňuje neuróny D1 a oslabuje signály neurónov D2.

Vedci konštatujú, že ich výsledky výskumu v súčasnej dobe neposkytujú priame metódy pre liečbu alkoholizmu u ľudí na neurologickej úrovni, ale mohli by byť odrazovým mostíkom v ďalšom výskume.

Stimuláciou alebo potláčaním neurónu D2 u laboratórnych myší sa dala riadiť ich túžba po alkohole