Vedci objavili možnosť, ako udržať rakovinu pred metastázovaním

7. 5. 2019

Rakovinu nie je tak ťažké zabiť, pokiaľ nemá schopnosť sa šíriť po celom tele. Tím výskumníkov z EPFL, univerzity v Berne a zo Švajčiarskeho inštitútu bioinformatiky objavil konkrétnu signálnu dráhu proteínu, ktorá kontroluje, či sa rakovinový nádor môže v tele šíriť alebo nie.

Výskum bol zameraný na bunkový receptor nazývaný ako ALK7, ktorý skúmal jeho úlohu u myší s rakovinou prsníka alebo neuroendokrinného nádoru pankreasu. Tím vedcov zistil, že keď je ALK7 aktivovaný proteínom activin B, spúšťa signálnu dráhu, ktorá môže zabíjať rakovinové bunky prostredníctvom procesu takzvanej apoptózy (programovaná bunková smrť), ako aj potláčať metastázy a predchádzať vytváraniu nových rakovinových nádorov.

Rakovina často prekonáva túto biologickú bariéru potláčaním proteínu activin B, bunkového receptoru ALK7 alebo oboch. Výskumníci zistili, že blokovanie ALK7 umožnilo rakovinovým bunkám prežiť a šíriť sa ďalej v tele. Tím tiež zistil, že vyššie hladiny expresie ALK7 u pacientov s rakovinou sa zdali byť v súlade s obdobiami remisie, čiže zmiernením až vymiznutím príznakov choroby. V iných prípadoch sa zistilo, že vyššie hladiny udržujú metastázy karcinómu prsníka dlhšie na uzde.

Zaoberanie sa metastázami sa objavuje ako dôležitý faktor pre liečbu rakoviny a proteín activin B nie je jediným proteínom, ktorému sa vedci v tomto smere venujú. Biologická bariéra proti šíreniu rakovinových buniek by sa tak mohla stať kľúčovým prvkom pre budúce lieky.

Vedci objavili biologickú bariéru, ktorá zabraňuje rakovinovým bunkám tvoriť nové nádory a čo je dôležitejšie, metastázovať.