Nový krvný test na rakovinu pľúc prináša pôsobivo presné výsledky

24. 8. 2021

Nová štúdia vedená výskumníkmi z Johns Hopkins Kimmel Cancer Center naznačuje, že nový krvný test dokáže detegovať prítomnosť rakoviny pľúc s presnosťou viac ako 90 percent. Test pritom využíva umelú inteligenciu na identifikáciu abnormálnych obrazcov fragmentov rakovinovej DNA cirkulujúcich v krvnom obehu pacienta.

Tento krvný test na detekciu rakoviny sa zameriava na malé stopy rakovinovej DNA, ktoré sa nachádzajú v krvnom obehu človeka. Namiesto zachytávania špecifických fragmentov nádorovej DNA, ako niektoré iné rakovinové krvné testy, ktoré sú v súčasnosti vo vývoji, nový test hľadá vzory fragmentácie DNA jedinečné pre rakovinu.

Test s názvom DELFI (hodnotenie DNA fragmentov na včasné zachytenie) je založený na poznatkoch, že jadrá rakovinotvorných buniek sú oveľa viac dezorganizované než zdravé bunky. Jillian Phallen, výskumníčka z Johns Hopkins, ktorá pracovala na teste, v roku 2019 vysvetlila, že test DELFI funguje tak, že hľadá určité vzorce v cirkulujúcich fragmentoch DNA.

„Z rôznych dôvodov je rakovinový genóm dezorganizovaný spôsobom, akým je zabalený, čo znamená, že keď rakovinové bunky odumrú, chaoticky uvoľňujú svoju DNA do krvného obehu. Vyšetrením tejto bezbunkovej DNA (cfDNA) DELFI pomáha identifikovať prítomnosť rakoviny detekciou abnormalít vo veľkosti a množstve DNA v rôznych oblastiach genómu na základe toho, ako je zabalená,“ povedala Phallenová po zverejnení správy o koncepte projektu v roku 2019.

Krvný test DELFI identifikuje rakovinu pľúc pomocou umelej inteligencie, ktorá deteguje jedinečné vzorce fragmentácie DNA uvoľnenej z rakovinových buniek v porovnaní s normálnymi profilmi.

Pomocou strojového učenia vedci študovali milióny fragmentov cfDNA, aby zistili abnormálne vzorce súvisiace s prítomnosťou rakoviny pľúc. Táto nová štúdia prináša dôkladnú validáciu testu DELFI v dvoch rôznych kohortách pacientov s rakovinou pľúc. Štúdia ukázala, že metóda DELFI účinne odhalila až 94 percent pacientov s rakovinou pľúc. V neskoršom štádiu boli pacienti s rakovinou pľúc presnejšie detegovaní, pričom touto metódou bolo zachytených až 96 percent v 3/4 štádiu rakoviny pľúc.

Vedci hovoria, že vzory fragmentácie DNA poskytujú pozoruhodný odtlačok prsta na včasné odhalenie rakoviny, o ktorom sa domnievajú, že by mohol byť základom široko dostupného testu kvapalnej biopsie u pacientov s rakovinou pľúc.

Teraz prebieha rozsiahlejšia klinická štúdia na testovanie metódy DELFI. Táto prebiehajúca štúdia sa bude zameriavať na spresnenie citlivosti a špecifickosti testu na detekciu rakoviny pľúc a zároveň sa bude pracovať na odlíšení vzorov cfDNA rakoviny pľúc od iných druhov rakoviny, ako je rakovina močového mechúra, obličiek či hrubého čreva.

Nová štúdia bola publikovaná v magazíne Nature Communications.