Experimentálne biologicky rozložiteľné sklo sa pri kompostovaní rozpadá

22. 3. 2023

Aj keď je sklo chválené za to, že je plne recyklovateľné, vyradené sklenené predmety sa v skutočnosti nerecyklujú v takom množstve, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. S ohľadom na tento problém čínski vedci vyvinuli nový typ skla, ktoré je biologicky odbúrateľné a pri kompostovaní sa rozpadne.

Experimentálne sklo, ktoré vytvorili vedci z Čínskej akadémie vied, je vyrobené z dvoch chemicky upravených zložiek, z aminokyselín alebo peptidov. Aminokyseliny sú molekuly, ktoré sa spájajú a vytvárajú proteíny, zatiaľ čo peptidy sú krátke reťazce aminokyselín. Výrobný proces sa začína zahrievaním prášku aminokyseliny alebo peptidu v atmosfére inertného plynu, nad bod topenia, ale nie až po teplotu molekulárneho rozkladu.

Tento roztavený materiál je potom podrobený spracovaniu „superchladením“, čo umožňuje jeho ochladenie pod hodnotu, ktorá by bola zvyčajne jeho teplotou mrazenia, bez toho, aby zmrzla pevná látka. Nakoniec sa materiál ochladí vodou, čo spôsobí, že sa rýchlo premení na číry pevný stav bez kryštalizácie.

Schéma znázorňujúca výrobný proces a vlastnosti biologicky rozložiteného skla.

V laboratórnych testoch sa zistilo, že sklo vykazuje „vynikajúce optické vlastnosti, dobré mechanické vlastnosti a flexibilnú spracovateľnosť“, pričom druhá možnosť odkazuje na skutočnosť, že sa dá ľahko odlievať do komerčných foriem alebo tlačiť 3D. A čo je dôležité, keď sa kúsky skla kompostovali, mikróby v pôde ich rozložili v priebehu troch týždňov až 7,5 mesiaca, v závislosti od konkrétnych použitých aminokyselín alebo peptidov.

Štúdie na myšiach tiež ukázali, že sklo sa v tele neškodne biologicky degraduje, čo naznačuje, že by sa mohlo použiť aj v aplikáciách, ako sú implantáty na dávkovanie liekov, ktoré sa po vykonaní práce nemusia odstraňovať.

Iniciály Čínskej akadémie vied, 3D vytlačené z biomolekulárneho skla.

„Koncept biomolekulárneho skla, okrem komerčne používaných skiel alebo plastov, môže byť základom technológie zeleného života pre udržateľnú budúcnosť,“ povedal prof. Yan Xuehai, vedúci vedec. „Biomolekulárne sklo je však v súčasnosti v laboratórnom štádiu a ďaleko od rozsiahlej komercializácie“.

Článok o výskume bol nedávno publikovaný v Science Advances.