Upravené kožné baktérie bojujú proti akné produkciou bežného lieku

13. 2. 2024

Akné nie je len trápna kožná choroba pre dospievajúcich, no je nepríjemnou súčasťou takmer každého života a v niektorých prípadoch môže byť dokonca vážne. Teraz vedci demonštrovali zaujímavý nový spôsob boja proti akné, a to tak, že vytvorili baktérie, ktoré žijú na koži, aby produkovali proteíny nachádzajúce sa v liekoch proti akné.

Akné sa začína, keď sa chlpové folikuly upchajú odumretými kožnými bunkami a mastnotou, a môžu sa zapáliť, čo vedie k pupienkom, hrbolčekom a bielym bodkám, ktoré všetci dobre poznáme. Keď ich nestláčame a nevytláčame, liečime tento stav liekmi, ktoré zabíjajú bunky produkujúce olej, alebo antibiotikami, ktoré sú zamerané na baktérie vo folikuloch. Experimentálnejšie nedávne štúdie zahŕňajú vakcíny, probiotiká alebo mikroihličkové náplasti, ktoré útočia na zodpovedné baktérie.

No čo keby sme mohli nechať baktérie pracovať za nás? V novej štúdii vedci z Univerzity Pompeu Fabra v Španielsku skúmali, ako vytvoriť baktérie žijúce na koži, aby produkovali aktívne zložky v liekoch na akné. Ich cieľom bola baktéria Cutibacterium acnes, najbežnejší druh baktérie, ktorý sa nachádza na našej koži a ktorý žije hlboko v našich chlpových folikuloch.

Nadprodukcia oleja nazývaného ako kožný maz je bežným spúšťačom akné a mnohé lieky na akné, ako je izotretinoín, fungujú tak, že zabíjajú bunky, ktoré ho produkujú. V tomto prípade bola baktéria C. acnes skonštruovaná tak, aby produkovala proteín nazývaný ako NGAL, ktorý sprostredkúva prirodzene sa vyskytujúci izotretinoín.

Tím testoval upravené baktérie v laboratórnych kultúrach ľudských kožných buniek a zistil, že sú schopné produkovať a vylučovať proteín NGAL, čím sa znižuje produkcia kožného mazu. V laboratórnych testoch na myšiach boli baktérie tiež schopné žiť a pracovať, hoci účinky na akné nie je možné testovať týmto spôsobom, pretože koža myší je taká odlišná od našej.

Táto technika by mohla nielen pomôcť zbaviť sa akné, ale aj znížiť závislosť od antibiotík, ktoré čoraz viac spôsobujú rezistenciu baktérií. Aj keď je potrebné urobiť viac práce, aby sa technológia pripravila na testovanie na ľuďoch, vrátane prvého vyskúšania na 3D modeloch kože, vedci tvrdia, že by sa to dalo prispôsobiť aj na liečbu iných kožných ochorení. Na prvom mieste v zozname je atopická dermatitída.

„Vyvinuli sme technologickú platformu, ktorá otvára dvere úprave akýchkoľvek baktérií na liečbu viacerých chorôb,“ povedal Marc Güell, vedúci výskumu štúdie. „Teraz sa zameriavame na používanie baktérie C. acnes na liečbu akné, ale môžeme dodať genetické obvody na vytvorenie inteligentných mikróbov pre aplikácie súvisiace s kožným snímaním alebo moduláciou imunity.“

Výskum bol nedávno publikovaný v magazíne Nature Biotechnology.