Nositeľná technológia PlayerMaker odhalí nové technické dáta o futbalistoch
- Autor:
- Roman Mališka
- Zverejnené:
- 8. 4. 2019
- Hodnotenie:
- Už ste hlasovali.
Jeden centrálny stredopoliar z mládežníckeho tímu Millwall F.C. extrémne favorizoval používanie svojej pravej nohy. Tréneri by mu to mohli len vysvetliť, no mať dáta, ktoré presne ilustrujú magnitúdu dominancie jeho pravej strany, sa javí ako presvedčivejšie a presnejšie riešenie tejto situácie.
Všetci hráči akadémie Millwall momentálne majú na vonkajšej strane každej topánky zariadenie PlayerMaker. To sleduje priebeh technických, taktických a fyzických metrík vrátane nahrávania dotykov pravou nohou a porovnávaných s ľavou. V úvode spomínaný hráč s dominantnou pravou stranou začal s 90 percentami na pravej nohe a 10 percentami na ľavej. Od trénera mládežníckych hráčov Millwall, Dana Mlinara, však dostal cieľ, ktorý musel splniť - zlepšiť rovnováhu medzi oboma nohami o 10 percent každý týždeň. Hráč absolvoval dvojtýždňový tréning a v súčasnosti má vhodnejšie rozloženie dominancie, 70 ku 30.
Cieľ: vylepšiť hru
Mlinar sa vyjadril, že za pomoci PlayerMaker môžu hráčom poskytnúť skutočné a presné fakty o ich výkonoch a zmeniť tak percepciu hráča i trénera. Hoci nové dáta pomôžu tímom a hráčom vylepšiť ich hru, asi to zatiaľ nebude mať reálny dopad na spôsob, akým na výsledky podávajú športoví fanúšikovia svoje športové tipy (napríklad na https://extra.bet365.com/news/sk/Futbal).
Aplikácia je novinkou spoločnosti Motionize - izraelským startupom, ktorý pôvodne začal vytvárať produkty pre kajaking alebo veslovanie. Jedna americká kajakárska šprintérka, Maggie Hogan, ocenila Motionize za to, že jej pomohli pri tréningu na Olympijské hry. PlayerMaker sa v súčasnosti využíva v anglických tímoch Millwall, AFC Wimbledon a EPL club Fulham. Prvým americkým klientom aplikácie bol ženský futbalový klub, ktorý je zároveň aj programom na Univerzite v Pittsburghu.
PlayerMaker sa dokáže učiť
Yuval Odem, prevádzkový riaditeľ PlayerMaker, sa vyjadril, že vývojársky proces tohto futbalového produktu prebiehal v rámci dvojročného merania takmer 80 izraelských hráčov. Vďaka tomu tím získal obrovský objem dát na identifikáciou špecifických pohybov spájajúcich sa so športom - napríklad išlo o prihrávku, kop, výskok, spracovanie lopty a akékoľvek iné pohyby, ktoré s futbalom súvisia.
Nositeľný senzor sa nachádza v takej oblasti kopačky, ktorá sa len sporadicky stretne priamo s loptou, ale prístroj sa učí algoritmy. Zariadenie je navyše schopné naučiť sa identifikovať bod kontaktu medzi loptou a kopačkou. Sú to miery spojené s technickým a taktickým výkonom hráčov, takže sú relevantné aj pre prvotriedne tímy, aj pre tie mládežnícke.
PlayerMaker tiež začal spolupracovať s univerzitami na vedeckom výskume sústredenom na prevenciu úrazov. Odem sa vyjadril, že nové vylepšenie aplikácie by malo tiež dovoľovať synchronizovať namerané dáta s video platformou a automatickým posúdením. Ide o veľkú revolúciu vo vedení videoanalýz, ktoré sa stanú prístupnejšie pre kluby.
Najdôležitejšie funkcie
Štyrmi najdôležitejšími funkciami aplikácie PlayerMaker v Millwall sú podľa Mlinara najmä možnosti budovania profilov hráčov, hodnotenie praktických tréningov, sledovanie výkonov na pravidelnej báze a testovanie individuálnych skúseností.