Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

V budúcnosti by sme mohli ovládať aplikácie aj svojimi nohami

V budúcnosti by sme mohli ovládať aplikácie aj svojimi nohami
Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
23. 1. 2025
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Výskumníci vyvinuli overenú technológiu, ktorá umožňuje ľuďom vykonávať bežné úlohy so smartfónom - počúvať hudbu, prijímať telefonické hovory a objednávať si jedlo - a to všetko jednoduchými, nie príliš spoločensky neohrabanými gestami nôh počas chôdze.

V každodennom živote chodíme peši často, či už do práce, do obchodu alebo so psom do parku. Priemerný dospelý človek totiž denne prejde od 3 500 do 7 000 krokov. Ale čo keby ste mohli počas chôdze používať svoje nohy aj na niečo zaujímavé? Napríklad objednať si donášku alebo preskočiť skladbu na svojom playliste v Spotify?

Výskumníci z kanadskej Univerzity vo Waterloo pracovali na štúdii, ktorá tento druh technológie posúva o krok bližšie k realite a to doslova. Objednávali si v nej kávu, ovládali hudobnú aplikáciu a prijímali telefónne hovory na náhlavnej súprave s rozšírenou realitou počas pohybu, pričom používali len zámerné pohyby nôh.

„Používanie nôh na ovládanie strojov má dlhú históriu,“ povedal Ching-Yi Tsai, hlavný autor štúdie. „Napríklad pedále na aute, ale veľmi málo výskumu sa venovalo využitiu spôsobu, akým chodíme, ako vstupu pre zariadenie.“

Daniel Vogel, profesor informatiky z Univerzity vo Waterloo, prišiel s nápadom na zariadenie ovládané chôdzou, keď sa v chladný deň musel zastaviť pri chôdzi a vytiahnuť ruky z teplých vreciek, aby si pomocou aplikácie v telefóne objednal kávu. Rozmýšľal, či existuje spôsob, ako si objednať kávu bez toho, aby sa musel zastaviť.

Na základe skúmania predchádzajúcich štúdií Vogel a jeho kolegovia identifikovali súbor 22 potenciálnych časových gest chodidiel, ktoré nazvali ako „gestá chôdze“, a ktoré menili bežnú chôdzu človeka, ale umožňovali mu pokračovať v pohybe vpred bez prílišného prerušenia. V štúdii na 25 osobách výskumníci skúmali gestá z hľadiska ich kompatibility s chôdzou, jednoduchosti pohybu a, čo je dôležité, sociálnej prijateľnosti.

„Extrémne pohyby, ako sú tanečné kroky alebo skok, by systém pravdepodobne ľahko rozpoznal, ale tieto pohyby by mohli byť ťažšie vykonateľné a príliš by sa odchyľovali od bežnej chôdze na to, aby sa ľudia cítili pohodlne pri ich vykonávaní na verejnosti,“ povedal Vogel.

Z 22 gest chôdze, ktoré výskumníci skúmali, identifikovali sedem, ktoré považovali za optimálne, (čiže nie úplne trápne vykonávať na verejnosti), a vložili ich do koncepčného rozhrania interakcie pre náhlavnú súpravu rozšírenej reality (AR). V následnej štúdii sa testovala schopnosť týchto siedmich gest chôdze umožniť interakciu s AR. Každému účastníkovi bolo ukázaných sedem gest a pri nosení AR náhlavnej súpravy bol požiadaný, aby počas chôdze vykonal konkrétne úlohy: prehral pieseň, upravil hlasitosť, objednal si kávu v kaviarni a odmietol alebo prijal prichádzajúci telefonický hovor.

Celkovo bola presnosť systému pri identifikácii gest chôdze impozantných 92 %. Vo všeobecnosti účastníci reagovali na technológiu pozitívne, považovali ju za jednoduchú na používanie a uviedli, že by ju použili znova.

„Ešte nie sme v štádiu, keď by sa náhlavné súpravy s rozšírenou realitou používali vo veľkom,“ povedal Tsai. „Ale tento výskum ukazuje, že ak sa tam dostaneme, táto možnosť zadávania má šancu!“

Štúdia bola uverejnená v zborníku Sympózia o softvéri a technológiách používateľského rozhrania (UIST) 2024, ktoré organizuje Asociácia pre počítačové stroje (ACM).