Upravené mikróby pre netoxické dlhodobé repelenty proti komárom

7. 8. 2024

Čoskoro by mohla existovať netoxická, trvácnejšia a menej zapáchajúca alternatíva k DEET (chemický názov, N,N-dietyl-meta-toluamid) repelentom na odpudzovanie komárov. Vedci totiž vytvorili geneticky upravené baktérie ľudskej kože, ktoré sú rozhodne nevhodné pre dráždivý a choroby šíriaci hmyz.

Samice komárov, ktoré sa živia krvou, sú priťahované k ľuďom a zvieratám prostredníctvom vydychovaného oxidu uhličitého, telesného tepla a zlúčenín produkovaných neškodnými baktériami, ktoré sú súčasťou mikrobiómu našej pokožky (komunity prirodzene prítomných mikróbov). A hoci CO2 a teplo môžu nasmerovať komárov ku nám, sú to nižšie položené bakteriálne pachy, ktoré ich vedú priamo k našej pokožke.

Dva druhy baktérií – Staphylococcus epidermidis a Corynebacterium amycolatum – tvoria veľkú časť mikrobiómu. Produkujú tiež kyselinu L-(+)-mliečnu, čo je forma kyseliny mliečnej, o ktorej je známe, že priťahuje komáre.

Tím amerických vedcov pod vedením profesora Omara Akbariho z Kalifornskej univerzity v San Diegu nedávno vytvoril verzie dvoch baktérií, ktoré boli geneticky upravené tak, aby im chýbal gén zodpovedný za produkciu kyseliny. Myšlienkou bolo, že ak by sa tieto zmenené baktérie zaviedli do existujúceho mikrobiómu, do značnej miery by vytlačili existujúce prirodzené formy S. epidermidis a C. amycolatum.

V laboratórnych testoch boli náplasti na živých myšiach natreté buď prírodnými alebo umelými formami týchto dvoch baktérií. Počas nasledujúcich 14 dní boli hlodavce každý deň na 10 minút vystavené samičkám komárov Aedes aegypti, Anopheles gambiae a Culex quinquefasciatus. Všetky tri druhy komárov sú zodpovedné za šírenie chorôb ako sú malária a horúčka dengue.

Zistilo sa, že tri dni po aplikácii skonštruovaná baktéria S. epidermidis znížila príťažlivosť komárov až o 64,4 % v porovnaní s prirodzenou formou baktérií. A čo viac, účinok trval až 11 dní. Skonštruovaná baktéria C. amycolatum priniesla podobné výsledky.

Naproti tomu repelentný účinok DEET zvyčajne trvá len štyri až osem hodín. No DEET má silnejší účinok, aj keď sa to môže zmeniť, keď sa bakteriálny repelent bude ďalej rozvíjať. Článok o štúdii, do ktorej sa zapojili aj vedci zo Stanfordskej univerzity, bol nedávno publikovaný v magazíne PNAS Nexus.