Inteligentný batoh pomôže zrakovo postihnutým sa bezpečne navigovať
- Autor:
- Roman Mališka
- Zverejnené:
- 29. 3. 2021
- Hodnotenie:
- Už ste hlasovali.
Autonómne vozidlá a roboti používajú prepracované sady senzorov a kamier na to, aby vnímali svoje okolie, no ľudia so zrakovým postihnutím si stále musia vystačiť s palicami a vodiacimi psami. No teraz inžinieri vyvinuli hlasom aktivovaný nositeľný systém, ktorý dokáže sledovať prekážky v reálnom čase a opísať okolie nositeľa.
Tento nový systém vizuálnej asistencie sa skladá z niekoľkých komponentov, ktoré je možné nosiť bez väčšej záťaže. Je to len vesta alebo ľadvinka, batoh a slúchadlá. Pre tím teda bolo kľúčové skryť elektroniku, takže používatelia nevyzerajú ako kyborgovia zo sci-fi filmu, keď kráčajú po ulici.
Do vesty alebo ľadvinky je vložených niekoľko kamier. 4K kamera poskytuje farebné vizuálne informácie a dvojica stereoskopických kamier mapuje hĺbku ostrosti. Táto vizuálna informácia sa potom prenesie do mozgu systému, ktorý je v batohu. Ide o výpočtovú jednotku, ktorá je poháňaná umelou inteligenciou s názvom OpenCV’s Artificial Intelligence Kit with Depth (OAK-D), ktorá na analýzu vizuálnych údajov využíva neurónové siete. Batoh obsahuje tiež prenosnú batériu, ktorá poskytne energiu pre až osem hodín používania, a jednotku GPS pripojenú k USB.
Získané vizuálne údaje sa potom prenášajú cez Bluetooth do slúchadiel, aby tak používateľ vedel, čo je okolo neho. Systém ho môže varovať pred prekážkami rôznych tvarov, veľkostí a typov a pomocou deskriptórov deklarovať, kde sú tieto prekážky vo vzťahu k používateľovi.
Systém môže tak napríklad informovať používateľa, ktorý kráča po ulici, že sa blíži k smetnému košu po svojej „spodnej, ľavej strane“ alebo k nízko visiacej vetve v „hornej, strednej polohe“. Nebezpečenstvo zakopnutia, ako sú obrubníky alebo schody, možno spozorovať ako zmeny nadmorskej výšky, a systém dokonca dokáže rozpoznať kľúčové veci, ako sú napríklad dopravné značky Stop alebo priechod pre chodcov.
Používatelia môžu tiež vydávať hlasové príkazy a požiadať systém o ďalšie informácie. Výrok „popísať“ spôsobí, že systém zareaguje zoznamom toho, čo je okolo nich. Napríklad, že „auto je na 10-tich hodinách“, „osoba na 12-tich hodinách“ alebo „semafor na jednej hodine“. Konkrétne miesta sa dajú uložiť pre ďalšie použitie pomocou príkazov ako „uložiť polohu - kaviareň“. Neskôr, keď sa chce používateľ vrátiť späť, môže povedať „vyhľadaj kaviareň“ a systém mu dá pokyny a povie, ako ďaleko je.
Vývojári pritom dúfajú, že vývoj tohto systému by sa mohol urýchliť tým, že projekt bude nekomerčný a bude voľne dostupným zdrojom pre ďalších vývojárov.