„Vesmírny fén“ pomocou rázových vĺn obnovuje rast srdcového tkaniva

25. 6. 2024

Ukazuje sa, že zasiahnuť pacientov rázovými vlnami počas operácie na otvorenom srdci je naozaj dobrý nápad. To je to, čo zistili vedci, ktorí použili túto techniku na reaktiváciu srdcových buniek a zlepšenie pooperačných životov pacientov v prelomovej štúdii.

Rázové vlny sú špecifické akusticko-tlakové vlny vyladené na dosiahnutie určitého účinku. V medicíne sa používali na všetko, od rozbíjania obličkových kameňov, až po pomoc pri hojení poškodených šliach. V štúdii na rakúskej Lekárskej univerzite v Innsbrucku vedci zistili, že boli schopní vyladiť rázové vlny z ručného zariadenia tak, aby odpálili z bunkových povrchov drobné bublinovité štruktúry nazývané ako vezikuly. To spôsobilo aktiváciu receptora imunitného systému nazývaného ako TLR-3. Pri aplikácii počas operácie bypassu na otvorenom srdci boli výsledky pôsobivé.

„Boli sme schopní preukázať, že účinky sú sprostredkované cez tento receptor. To vedie na jednej strane k premene buniek spojivového tkaniva na bunky cievnej steny a na druhej strane k tvorbe nových krvných ciev,“ povedal Johannes Holfeld, vedúci výskumník. „To znamená, že do chronicky nedostatočne zásobeného srdcového svalu vyrastú nové cievy, čo následne aktívne prispieva k čerpaciemu výkonu srdca.“

Inými slovami, táto technika nielen pomohla vytvoriť nové krvné cievy, ale tiež reaktivovala bunky srdcového svalu, ktoré počas srdcového infarktu zostanú nečinné, čím sa niektoré oblasti srdca zbavia krvi. To viedlo k zvýšeniu pumpovacieho výkonu srdca.

Vedúci výskumu Johannes Holfed drží "vesmírny fén" počas operácie bypassu.

„Vieme, že každých päť percentuálnych bodov zlepšenia výkonu čerpania vedie k výraznému zníženiu počtu hospitalizácií a predĺženiu strednej dĺžky života,“ povedal Holfeld. „Naša metóda ukázala priemerné zlepšenie o takmer dvanásť percentuálnych bodov. To je úžasné.“

Pri vykonávaní štúdie vedci rozdelili 63 pacientov do dvoch skupín. Jedna mala štandardný bypass, zatiaľ čo druhá mala rovnakú operáciu s pridaním rázových vĺn. Vďaka regeneračným účinkom liečby rázovou vlnou sa tí, ktorí počas operácie absolvovali asi 10 minútovú liečbu, zotavili oveľa silnejšie ako tí, ktorí ju nedostali. Rok po zákroku mohla skupina s rázovou vlnou prejsť asi o 100 metrov ďalej ako skupina bez rázovej vlny počas šiestich minút. Uviedli tiež lepšiu celkovú kvalitu života.

Vedci tvrdia, že viac ako jedna tretina pacientov so srdcovým zlyhaním bude môcť z liečby profitovať. Vyvinuli vedľajšiu spoločnosť s názvom Heart Regeneration Technologies na vývoj zariadenia, ktoré dodáva rázové vlny, ktoré podľa správ BBC tím nazval ako „vesmírny fén“. Holfeld hovorí, že zariadenie by malo prísť na trh niekedy v roku 2025. Výskum bol pritom nedávno publikovaný v European Heart Journal.